Seminar Universitas PGRI Semarang, PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN (SENDIKA) 2018

Font Size: 
PENGEMBANGAN MEDIA MOPERDARMA (MANEKIN ORGAN PEREDARAN DARAH MANUSIA) PADA PEMBELAJARAN IPA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR
Bayu Pamungkas

Last modified: 2018-07-23

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk menguji kevalidan dan kepraktisan media MOPERDARMA (Manekin Organ Peredaran Darah Manusia) pada mata pelajaran IPA siswa kelas V SDN 1 Mororejo, SDN 2 Selokaton dan SDN 2 Krikil. Siswa merasa kesulitan memahami materi organ peredaran darah manusia karena guru menggunakan media yang kurang menarik. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah bagaimana pengembangan media MOPERDARMA (Manekin Organ Peredaran Darah Manusia) pada mata pelajaran IPA siswa kelas V sekolah dasar yang valid dan praktis? Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian dan pengembangan atau Research and Development (R&D) dengan menggunakan model pengembangan ADDIE. Hasil penilaian rata-rata validasi ahli materi dan ahli media pembelajaran adalah 93,54% dengan kategori “sangat baik”. Hasil perhitungan rata-rata uji kepraktisan angket respon guru adalah 99,067% dengan kategori “sangat baik”. Hasil perhitungan rata-rata uji kepraktisan angket respon siswa adalah 99,53% dengan kategori “sangat baik”. Hal ini menunjukkan bahwa pengembangan Media MOPERDARMA (Manekin Organ Peredaran Darah Manusia) teruji valid dan praktis untuk digunakan dalam pembelajaran.

Kata Kunci: Media MOPERDARMA, IPA, sekolah dasar

This study aims to test the prevalence and practicality of media MOPERDARMA (Mannequin of Human Blood Organ Circulation) in science subjects of grade V elementary school students SDN 1 Mororejo, SDN 2 Selokaton and SDN 2 Krikil. Students find it difficult to understand the human blood organ circulation because the teacher uses less interesting media. The formulation of the problem in this research is how the development of media MOPERDARMA (Mannequin of Human Blood Organ Circulation) on science subjects of grade V elementary school students of valid and practical? The type of research is Research and Development (R&D) by using the ADDIE development model. The result of the average validation of material experts and learning media experts is 93,54% with the category "very good". The results of the calculation of the average test of teacher's questionnaire response testimony is 99.067% with the category of "very good". The results of the calculation of the average test of questionability test questionnaire students is 99.53% with the category of "very good". This indicates that the development of Media MOPERDARMA (Mannequin of Human Blood Organ Circulation) tested valid and practical for use in learning.

Keywords: Media MOPERDARMA, science, elementary school


Full Text: 384-390