Seminar Universitas PGRI Semarang, PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN (SENDIKA) 2018

Font Size: 
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN NUMBER HEADS TOGETHER DENGAN MEDIA PEMBELAJARAN JAMSUT PADA KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA KELAS V SDN SEPAKUNG 03
Reisa Adi Saputra

Last modified: 2018-07-23

Abstract


Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya kemampuan pemecahan masalah siswa pada mata pelajaran matematika kelas V SDN Sepakung 03. Permasalahan yang dikaji yaitu apakah penerapan model pembelajaran number heads together dengan media pembelajaran jam sudut efektif terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika di SDN Sepakung 03?. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dan menganalisis hasil penerapan model pembelajaran number heads together dengan media pembelajaran jamsut pada pemecahan masalah matematika kelas V SDN Sepakung 03. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif dengan desain True Experimental Design tipe Pretest-Posttest Control Grup Design. Sampel yang diambil 20 siswa SDN Sepakung 03 dan 15 siswa SDN Sepakung 01 dengan menggunakan teknik Non Probability Sampling tipe Sampling Jenuh. Data dalam penelitian ini diperoleh melalui teknik tes dan non tes. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa model number heads together dengan media jamsut efektif untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah kelas V SDN Sepakung 03. Hal tersebut dapat dibuktikan dengan hasil Uji-t dimana t-hitung > t-tabel yaitu 4,650 > 2,085 dengan demikian Ha diterima. dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran number heads together dengan media jamsut efektif meningkatkan kemampuan pemecahan masalah kelas V SDN Sepakung 03 mata pelajaran matematika tahun pelajaran 2017/2018.

Kata Kunci: Number Heads Together, Kemampuan Pemecahan Masalah.

This research of the study was motivated by the low ability of problem solving students on subjects of mathematics 5 grade in Sepakung 03 Elementary School. Statement of the problem was studied whether the application of the  learning model number heads together with learning media jam sudut is effective to ward problem solving skill of mathematics at Sepakung 03 Elementary School?. The objectives of this research is to find out and analyze the results of the application of learning model number heads together with learning media jam sudut on  problem  solving mathematics V grade Sepakung 03 Elementary School. Type of this research is quantitative with the design of True Experimental Design type of Pretest-Posttest Control Group Design.Samples taken 20 students Sepakung 03Elementary School  and 15 students of  Sepakung 01 Elementary School using a Non Probability Sampling the Jenuh Sampling type. The data in this study were obtained through the technique of test and non-test. Based on the results of the study it can be concluded  that the model number heads together effectively to enhance problem solving capabilities of V grade Sepakung 03 Elementary School. It can be proved by the increasing number of students class experiments as much as 15 students or 75% with an average grade of 77,70. While the control class of  67%  or as much as 10 students scored above the KKM with an average grade of 66.53. Test results-t where t-female > t-table i.e. 4.650 > 2.085 thus Ha is received. It can be concluded that the learning model number heads together with media jamsut effectively increases the ability of problem solving V grade SDN Sepakung 03 subjects mathematics in academic year 2017/2018.

Keywords: Number Heads Together, Problem Solving


Full Text: 339-347