Seminar Universitas PGRI Semarang, PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN (SENDIKA) 2018

Font Size: 
Keefektifan Model Numbered Head Together Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SDN Sendangmulyo 02 Semarang
Anggun Lukis Sari, Mila Karmila, Suyitno Suyitno

Last modified: 2018-09-04

Abstract


Abstrak: Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui keefektifan model Numbered Head Together pada tema tujuh indahnya keragaman di negeriku subtema satu keragaman suku bangsa dan agama di negeriku pembelajaran tiga kelas IV SD Negeri Sendangmulyo 02 Semarang dilihat pada motivasi belajar siswa. Jenis penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dalam bentuk Pre-Eksperimental Design dengan desain One-Group Pretest-Posttest Design. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas IVc SD Negeri Sendangmulyo 02 yang berjumlah 39 siswa. Sampel yang diambil adalah 20 siswa kelas IVc dengan teknik nonprobability sampling berbentuk sampling sistematis. Data dalam penelitian ini diperoleh melalui observasi, angket dan dokumentasi. Hasil analisis angket motivasi belajar siswa sebelum dan setelah diberi perlakuan menggunakan model Numbered Head Together mengalami peningktatan sebesar 10,125%, serta berdasarkan hasil uji-t diketahui thitung > ttabel atau 12,473 > 2,093. Kesimpulannya model Numbered Head Together terbukti efektif terhadap motivasi belajar siswa.

Kata kunci: Motivasi belajar, Numbered Head Together

Abstract: The purpose of this research is to know the effectiveness of model numbered head together on theme seven beauty diversity in my country subtema one ethnic and religion diversity in my country learning three fourth grade SD Negeri Sendangmulyo 02 Semarang to the students learning motivation. This research use quantitative method in form pre experimental design with one group pretest-posttest design. The population in this my study is the fourth grade c SD Negeri Sendangmulyo 02 which amounted to thirty nine students. Samples taken were twenty fourth graders c with nonprobability sampling technique in the form of systematic sampling. The data of this research is gained by observation,questionnaire and documentation. The result of the students learning motivation questionnaire before being taught and after being taught without Numbered Head Together method had increased for about 10,125%, and based on t test result is found out that t count > t table or 12,473 > 2,093. So, the conclusion is the Numbered Head Together is effective toward students learning motivation.

Keywords: learning motivation, Numbered Head Together


Full Text: PDF