Seminar Universitas PGRI Semarang, PROSIDING SEMINAR NASIONAL TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMPUTER (SENATIKOM)

Font Size: 
EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN BLENDED LEARNING UNTUK AKTIVITAS BELAJAR MULTIMEDIA PADA MATA PELAJARAN PENGOLAHAN CITRA DIGITAL KELAS XI MULTIMEDIA DI SMK SATYA PRAJA 1 PETARUKAN
Windi Yulia Listiyana, Supandi Supandi, Wijonarko Wijonarko

Last modified: 2018-11-29

Abstract


Effectiveness of blended learning model in the XI Multimedia class digital image processing subjects in Satya Praja 1 Petarukan Smk. This type of research is experimental research using a quantitative approach with the design of True Experiment Design. The population in this study were all students of class XI Multimedia SMK Satya Praja 1 Petarukan 2017/2018 school year which included class XI mm 1 as the Control class and class XI mm 2 as the experimental class. The data in this study were obtained through documentation, questionnaires, observations, and tests. The results of the analysis data show that: (1) there is a correlation between students' achievement with the blended learing learning model for the activities of students learning multimedia, this is interpreted by the positive influence between student achievement and student activity that is 22%, (2) there is an average difference student learning achievement by using blended learning and students using conventional learning methods as evidenced by the calculation results obtained that t_count = 2,143> t table 2,086.

Keyword: blended learning, schology, learning achievement, class xi students

Abstrak: Efektivitas model pembelajaran blended learning pada mata pelajaran pengolahan citra digital kelas XI Multimedia di Smk Satya Praja 1 Petarukan. Jenis penelitian ini adalah penelitian Eksperimen dengan menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain True Experment Design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI Multimedia SMK Satya Praja 1 Petarukan tahun pelajaran 2017/2018 yang meliputi kelas XI mm 1 sebagai kelas Kontrol dan kelas XI mm 2 sebagai kelas eksperimen. Data dalam penelitian ini diperoleh melalui dokumentasi, angket, observasi, dan tes. Data hasil analisis menunjukan bahwa: (1) terdapat kolerasi prestasi siswa dengan model pembelajaran blended learing untuk aktivitas siswa belajar multimedia, hal ini ditandi dengan adanya pengaruh positif antara perestasi siswa dengan aktivitas siswa yaitu sebesar 22%, (2) terdapat perbedaan rata-rata prestasi belajar siswa dengan menggunakan blended learning dan siswa menggunakan metode pembelajaran konvensional yang dibuktikan dengan hasil perhitungan diperoleh bahwa thitung=2,143>ttabel 2,086.


Full Text: PDF