Seminar Universitas PGRI Semarang, SEMINAR NASIONAL FIP 2016

Font Size: 
KONSEP PENDIDIKAN DAN PENGAJARAN RANGKUMAN TELAAH KRITIS PERBEDAAN, HUBUNGAN, DAN PENERAPANNYA
A. Y. Soegeng

Last modified: 2017-07-21

Abstract


There are misconcepts about education and teaching in Indonesia. Actually, education is informal, there is no formal education. The first and prominent educators are parents. Nevertheless, education and teaching can take place in one action. The misconcepts are: we mean education the same as teaching, we say formal education, we confuse school and education, we say religion education at school, and we say university or intitute  as the hight level of education. The misconcepts make misapplication in the world of education in Indonesia.The spirit of education is dedication for the student interesting. We have lost the spirit of education in practices.

Keywords:  education, teaching, the first and prominent educator, the spirit of education

Abstrak

Banyak orang tidak membedakan antara konsep pendidikan dan pengajaran. Kedaunya dianggap sama saja. Kerancuan juga terjadi dalam UU Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Karenanya konsep pendidikan dan pengajaran telah menimbulkan salah paham dalam praktik. Salah paham tentang pendidikan dan pengajaran tersebut merupakan malapetaka atau musibah di dunia persekolahan di Indonesia. Yang dilkasanakan di sekolah utamanya pengajaran, bukan pendidikan (Drost, 2006: 53). Dengan telaah kritis ternyata dapat melihat adanya banyak masalah menarik untuk diungkap ke permukaan. Masalah menarik itu terkait dengan perbedaan antara konsep pendidikan dan pengajaran serta penerapannya dalam aktivitas mendidik dan mengajar.  Berikut ini telaah kritis yang dimaksud.


Full Text: PDF