Seminar Universitas PGRI Semarang, PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN (SENDIKA) 2018

Font Size: 
PENGARUH MEDIA KALENG BILANGAN TERHADAP MOTIVASI BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA KELAS II SD NEGERI BUMIREJO 1 KARANGAWEN DEMAK
Dewi Praptiningsih, Ahmad Nashir Tsalatsa, Eka Sari Setianingsih

Last modified: 2018-07-22

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh media kaleng bilangan terhadap motivasi belajar matematika pada siswa kelas II SD Negeri Bumirejo 1 Karangawen Demak. Jenis penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dalam bentuk Pre-Eksperimental Design dengan rancangan One-Group Pretest-Posttest Design. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas II SD Negeri Bumirejo 1 Karangawen Demak tahun pelajaran 2017/2018. Sampel yang diambil adalah seluruh siswa kelas II yang berjumlah 30 siswa dengan menggunakan teknik Nonprobability Sampling berbentuk sampling jenuh. Hasil analisis terhadap motivasi belajar matematika siswa yang dihitung menggunakan Uji-t dengan jumlah= 30 siswa dengan rata-rata pretest =67,96 dan posttest = 83,73 diketahui berdasarkan perhitungan diperoleh t-hitung sebesar 10,061 sedangkan t-tabel 2,045 dengan db N-1= 30-1=29, dengan taraf signifikan 0,05 sebesar 2,045  karena t-hitung > t-tabel yaitu 10,061 > 2,045 maka H0 ditolak dan Ha diterima. Sehingga dapat dikatakan bahwa ada pengaruh media kaleng bilangan terhadap motivasi belajar matematika pada siswa kelas II SD Negeri Bumirejo 1 Karangawen Demak.

Kata kunci : Media Kaleng Bilangan, Motivasi Belajar Matematika.

The objectives to be achieved in this research is to know and analyze the influence of learning model Examples Non Examples Assistive media Carpet Ask on student learning outcomes mathematics class V SD Negeri Kumpulrejo Kendal.Quantitative research with the population in this study is all students of class V SD Negeri Kumpulrejo Kendal which amounted to 20 students with cluster random sampling technique. The research design used is One Group Pretest-Posttest Design. The data in the research is obtained through test, observation, interview, and documentation. The results are reinforced by the increase in the average of mathematics learning outcomes using the learning model Examples of Non Examples Assistive media Carpet Ask before treatment is given 50.66. After being treated using a learning model Examples Non Examples assisted media Questioned Carpets average learning outcomes rose to 82.335. Result of final analysis which have been done by using t test is obtained tcount = 2,822. From the distribution t with db = 20-1 = 19 obtained 2,086. And there are 18 children who completed the value of Posttest with percentage mastery reaches 90%. Therefore it can be concluded that "model of Examples Non Examples learning media of Carpet Ask influence on the learning result of the material count the volume of cube and beam of V class student of SD Negeri Kumpulrejo Kendal".

Keywords: The learning model Examples of Non Examples, media Carpet Ask, the learning result student


Full Text: 39-47